Na Festiwal Re:tradycja tradycyjnie złożą się wystawy (rzeźba, fotografia), spektakle teatralne (także z PJM), blisko 30 praktycznych warsztatów, i oczywiście – koncerty. Na scenach Festiwalu usłyszymy 6 propozycji koncertowych oraz 7 kapel. Oprócz występów na głównej scenie, podczas Re:tradycji będzie można poznać muzykę podczas tzw. potańcówek. Program muzyczny festiwalu prezentuje się następująco:
piątek, 23.08
19:30 – 21:00 | Koncert re:tradycja | Lumpeks (FRA/POL), Maria Stępień (POL), Ewa Grochowska (POL), Filip Majerowski (POL), Piotr Gwadera (POL)
21:00 – 1:00 | Potańcówka | Orkiestra Podróżniacy, Kapela Dobrzeliniacy, Kapela Fedaków, Kapela Bornego
sobota, 24.08
19:30 – 22:00 | Koncerty | Katarina Barruk (SÁ/NOR/SWE); Barrut (FRA)
22:00 – 1:00 | Potańcówka | Kapela Józefa Wyrwińskiego, Chłopcy z Nowoszyszek, HrayBery/ГрайБери
niedziela, 25.08
14:00 – 15:00 | Koncert | Drëszë (POL)
19:30 – 22:00 | Koncerty | Duo Ruut (EST); Duality (POL)
W piątek o godz. 19:30 rozpocznie się koncert zespołu Lumpeks (FRA/POL), któremu towarzyszyć będą: Maria Stępień (POL), Ewa Grochowska (POL), Filip Majerowski (POL), Piotr Gwadera (POL). Lumpeks gra muzykę z pogranicza jazzu i tradycyjnej muzyki tanecznej pochodzącej z centralnej Polski. Po pierwszym albumie, zespół powraca z nowym repertuarem – POLONEZ – opartym na melodiach usłyszanych bezpośrednio od lokalnych muzykantów podczas podróży Lumpeksu po polskiej wsi. Lumpeks został założony przez mieszkającego w Warszawie francuskiego kontrabasistę, Sébastiena Beliaha, który zaprosił do współpracy dwóch wybitnych improwizatorów sceny jazzowej: Pierre’a Borela (saksofon) oraz Louisa Lauraina (trąbka), a także utalentowaną śpiewaczkę i barabanistkę, Olgę Kozieł.
W ramach potańcówki zagrają: Orkiestra Podróżniacy, złożona z młodych entuzjastek i entuzjastów instrumentów dętych, Kapela Dobrzeliniacy, która zaprezentuje publiczności repertuar pogranicza kutnowsko-łowicko-łęczyckiego, Kapela Fedaków, grająca muzykę tradycyjną głównie ze Śląska, a także Kapela Bornego czerpiąca bezpośrednio od mistrzów skrzypcowych i sukowych.
Wyjątkowym wydarzeniem będzie koncert Katariny Barruk, wykorzystującej w swoich utworach zarówno lokalny język Saamów, jak i charakterystyczne dla nich joikowanie, a wszystko łączy z improwizacją muzyczną. W czasie lubelskiego koncertu wraz z nią wystąpią norwescy muzycy – Arnljot Nordvik i Vegard Bjerkan. W tym składzie zespół wystąpi w Polsce po raz pierwszy. Ich koncert odbędzie się w sobotę 24 sierpnia o godz. 19.30 na scenie głównej, która stanie na Błoniach pod Zamkiem.
Tego samego dnia, o godzinie 20.30, wystąpi tam zespół Barrut, czyli siła głosów w energetycznej polifonii nawiązującej do tradycji Oksytanii. Melodie te są układane przez samych artystów, natomiast język, którym się posługują, to właśnie język oksytański.
Trzeciego dnia, wieczorem, będzie można usłyszeć Duo Ruut, czyli Katariinę Kivi i Ann-Lisett Rebane, czyli zespół czerpiący z inspiracji tradycyjnych, przypominając o wątkach zawartych w dawnych estońskich pieśniach. Podczas tego wieczoru na festiwalowej scenie usłyszymy także polski skład Duality. Zespół wykonuje autorskie kompozycje inspirowane melodiami i pieśniami pogranicza polsko-białoruskiego oraz szeroko pojętego world music i muzyki elektronicznej.
Dzień później, o godz. 14.00, w Bazylice oo. Dominikanów zagra kaszubski zespół Drëszë, których repertuar stanowią aranżacje kaszubskich pieśni tradycyjnych wykonywane z uszanowaniem i wiernym zachowaniem oryginalnej warstwy tekstowej oraz melodii.
W ramach potańcówki, 24 sierpnia usłyszeć będzie można Kapelę Józefa Wyrwińskiego, któremu na scenie towarzyszyć będzie barabanista Marian Maja i skrzypaczka Katarzyna Zedel. Obok nich, w sobotę zagrają Chłopcy z Nowoszyszek, zespół założony przez pasjonatów tradycyjnej muzyki z pogranicza polsko-litewsko-białoruskiego. Na repertuar grupy składają się melodie taneczne: polki, walce, oberki, fokstroty, krakowiaki szerzej rozpowszechnione w całej Polsce, ale również bardziej egzotyczne tańce charakterystyczne dla wielokulturowego tygla dawnej Rzeczpospolitej, takie jak kochaneczka, wasadula, kozak. W składzie grupy znajdziemy skrzypce, harmonię trzyrzędową, bęben obręczowy czy cymbały. Trzecim zespołem jest ukraińsko-polska kapela HrayBery/ГрайБери, która stworzy okazję do zabawy przy dźwiękach pochodzących z dorzecza Sanu i innych części Galicji Wschodniej. Repertuar zespołu to przede wszystkim utwory taneczne: kozaki, kołomyjki, mazurki, polki i walce zrekonstruowane na podstawie archiwalnych źródeł – nut oraz nagrań audio. Używane przez zespół instrumenty to m.in. skrzypce, cymbały, bęben i bas.
Podczas tegorocznej edycji Festiwalu organizatorzy przygotowali pomoc dla osób posługujących się Polskim Językiem Migowym, które można znaleźć na stronie retradycja.eu. Są to specjalne filtry, które wyszukają wydarzenia przystosowane dla osób Głuchych, oraz pomoc tłumaczy podczas spacerów po Jarmarku Jagiellońskim. Może następnym razem uda się też przetłumaczyć muzykę?