Rok po EP „Dziękuję, źle”, poznańska Mnoda przypomina o sobie nowym singlem – Winona. Choć nagrania możemy już słuchać od 17 listopada, do nas trafia z małym poślizgiem. Ale trafia, bo warte jest polecenia. Dodatkowo, fanów wczesnego brzmienia grupy ucieszyć może fakt, że do zespołu powrócił Patryk Lichota, który grał na pierwszym albumie grupy „Materiał archiwalny”, a teraz wzbogaca zimne postpunkowe brzmienie o partie na saksofonie.
Winona jest efektem sesji, którą Mnoda zrealizowała okresie lipiec – sierpień 2023 w Poznaniu. W piosence grupa sięga po sprawdzone patenty, od nieco transowego, tonpressowskiego brzmienia, po ascetyzm mieszany z latami 80.
Mnoda to dzisiaj kwartet: Łukasz Cholewicki – gitara, wokal; Patryk Lichota – saksofon; Jan Janowski – bas, wokal; Mateusz Siejkowski – perkusja. Tekst utworu napisał Łukasz, za miks odpowiada Patryk.
Bartek Mieżyński pochodzi spod Szczecina, gdzie w wieku 11 lat założył swój pierwszy metalowy zespół, grając w nim jako perkusista. Potem nagrał dwie płyty z progrockową grupą List Otwarty. Niedawno zaś zadebiutował solo, odpowiadając zarówno za tekst, kompozycję, jak i stronę producencką. Taką drogą podąża ku pierwszej pełnej, solowej płycie. Jak mówi, „Nie umiem odnaleźć się w grupie. Jedyna forma wyrażania emocji, w której czuję się komfortowo to muzyka. Jakiś czas temu postawiłem przed sobą wyzwanie – nagrać płytę solową. Warunek był jeden: udowodnić sobie, że dam radę wykonać wszystko samemu. Wiele lat zajęły mi nie tyle przygotowania, co znalezienie pewności siebie i wyjście z problemów, które zaciskały się wokół mnie coraz ciaśniej. Odnalazłem pomoc w grupie ludzi, którą poznałem bardzo, bardzo niedawno. Jestem im dozgonnie wdzięczny — za to, że są. Nie bój się szukać wsparcia”.
Gorszy Dzień jest początkiem drogi do „Katastrofy” – bo taki tytuł nosił będzie debiut. Sam utwór to kawałek miarowego, rockowego grania, które prowadzi mocno przybrudzona gitara. Cały album opowiadać ma o przewlekłym zmaganiu się z samotnością; jego premiera przewidziana jest na 2024 rok. Wydawcą jest DLA KONTRASTU. Fundacja na rzecz Kultury Niezależnej.
Pisze i tworzy muzykę, akompaniując sobie przy tym na gitarze i pianinie. Dotychczas wydała m.in. single Uspokajam się i Zatory. Niedawno, 23-letnia Karolina Błońska dorzuciła do tego nowy singiel. Ćmy to nostalgiczna, dość minimalistyczna piosenka, utrzymana w indie-popowym nastroju. Utwór powstał we współpracy z gitarzystą i producentem Krzysztofem Łochowiczem. Debiutowała na scenie pierwszej edycji łódzkiego showcase’owego Great September.
O singlu sama Karolina mówi tak: „Boję się ciem, są chaotyczne i nieprzewidywalne. Paradoksalnie jednak utożsamiam się z nimi i z tym impulsywnym sposobem ich latania. Sama mam w swoim życiu dużo podobnego chaosu. Widzę w trajektorii lotu ćmy analogię do próby walki z samą sobą”. Artystka postawiła na szczery tekst o tęsknocie i lęku, bez chowania się za metaforami. „Listopad zawsze jest dla mnie trudnym miesiącem. Dzień staje się krótszy, wokół zapada szarość, a świat spowija wszechobecna melancholia. Mam wtedy wrażenie, że widzę wokół wyjątkowo dużo zła, jednak gdy mam już dość analizowania tego wszystkiego, szukam światła w tych najmniejszych rzeczach. Mam nadzieję, że Ćmy staną się dla kogoś właśnie taką małą rzeczą wzniecającą promyk nadziei”.
Gatunkowa odskocznia w naszej najnowsej scenie. Doctor Visor, znany pod pseudonimem Moloch, to mieszkający w Opolu artysta, tworzący na pograniczu muzyki elektronicznej i black metalu. Jego muzyczne i stylistyczne inspiracje sięgają Johna Carpentera, Christophera Younga, Wojciecha Kilara, czy Kinga Diamonda. Od czasu debiutanckiego albumu w 2006 roku wydał już kilka pełnowymiarowych albumów, EP-ek i singli, a „Watch the Skies!” jest jego najnowszym mini-albumem. Kontynuuje nim eksplorację z pogranicza elektronicznego horroru.
„Watch the Skies! rozpoczyna się w miejscu, w którym zakończyło się poprzednie wydanie Doctor Visor – na Starym Cmentarzu! Zagrożenie ze strony Przedwiecznych objawia się na niebie! Tylko Doktor wie, jak to powstrzymać. Ale aby tego dokonać, będzie musiał pokonać swoje lęki i stać się człowiekiem, jakim było mu przeznaczone…”.
EP-ka ukazała się 8 grudnia w formie cyfrowej oraz jako limitowana kaseta nakładem wytwórni Via Nocturna. Na kasecie najdziemy dwa dodatkowe utwory: Nightrun87 – The Destroyers are Coming (Doctor Visor Remix) oraz Sznur – Popłód (Doctor Visor Remix) (tape only) Muzykę napisano, zarejestrowano i zmiksowano w Miskatonic University, Arkham. Za mastering odpowiada Arkadiusz “Aro” Jablonski, autorem okładki jest Paweł Kuranda.