Jesionka to najnowszy singiel katowickiego składu Roboty Na Wysokości. Pod tym tytułem kryje się piosenka zwiastująca nową płytę pt. „Tryb samolot”.
Zespół powstał w 2008 roku, i już dwa lata później ujawnił się debiutanckim krążkiem „Studio Huta”. Na przestrzeni lat jego muzycy zaangażowali się w inne projekty (Locomotive Sun, No More Electro, Iowa Super Soccer, Natalie Loves You), by wrócić teraz po latach zawieszenia. W tym czasie do zespołu dołączyli jazzowy perkusista Przemek Borowiecki (100-nka, Moon Hoax, Abradab) i Paweł Szymczak (Sibuku).
Działają na własnych zasadach: nie mają menadżera, wytwórni, nie poddają się presji czasu i wygórowanym oczekiwaniom. Ich muzyka nie wymaga klasyfikacji, choć można powiedzieć, że grają przebojową alternatywę, w której przebija się gorzka refleksja nad współczesnością. „Zanurzeni w świecie tysięcy informacji, newsów, plotek wypływamy na chwilę, by nabrać głęboki oddech i dać wytchnienie przeładowanym umysłom.”
Odpowiedzialność za dźwięki i ich konsekwencje w zespole biorą: Daniel Hozumbek (wokal), Piotr Sawicki (gitara basowa, wokal), Wojciech Sawicki (gitara, wokal), Paweł Szymczak (klawisze), Przemysław Borowiecki (bębny).
Three Morning Whiskey In to drugi singiel zapowiadający wspólny album Johna Portera i Agaty Karczewskiej. Płyta „On The Wrong Planet” ukaże się już 16 czerwca 2023 r. nakładem wytwórni Mystic. Pierwszym singlem był opublikowany w kwietniu Devil In You.
Three Morning Whiskey In to, jak piszą sami artyści, „piosenka z westernem w tle. Mroczna muzyczna impreza, która wciąga swoim demonicznym, pulsującym rytmem. Odzwierciedlenie czasów, w których żyjemy.”
Na nowej płycie, oprócz wokali i gitar akustycznych Johna Portera i Agaty Karczewskiej, usłyszymy: Roberta Rasza (perkusja), Krzysztofa Łochowicza (gitary elektryczne) i Kornela Jasińskiego (bas).
W teledysku do Three Morning Whiskey In wykorzystano ujęcia z kilku klasycznych filmów: „Riders of destiny” (1933), „The Outlaw” (1943), „The Iron Horse” (1924) i „Yodelin’ Kid from Pine Ridge” (1937). Klip do obejrzenia poniżej.
Ostatnim albumem Portera był wydany wspólnie z Wojciechem Mazolewskim „Philosophia” (2019).
EP-ka „Insanitarium” stanowi preludium do pełnoprawnego albumu kwartetu Truism, którego premiera zaplanowana jest na jesień bieżącego roku. To jednocześnie „muzyczna pocztówka ukazująca trudne starania Truism o zbudowanie swojej pozycji w trudnym czasie pandemii, która zaskoczyła band niemalże w momencie jego narodzin”.
W muzyce Truism nowoczesny metal łączy się z elementami plemiennymi i progresywnymi. Na EP-ce znajdziemy zarówno covery (Them Bones Alice In Chains i Nothing Will Be The Same None), jak i rozbudowane, emocjonalne, ośmiominutowe utwory. Takim jest tytułowy Insanitarium, którego tekst budzi refleksje nad stanem mentalnym współczesnej jednostki w jej relacji z otoczeniem. „Insanitarium to więzienie własnej głowy, pozostawienie samemu sobie i odizolowanie od naturalnego środowiska. Nostalgia za minioną beztroską i niepohamowana chęć przywrócenia dawnego stanu rzeczy. To zarazem bezpośrednia parafraza lockdownu, ale również konsekwencji, jakie miał wobec stanu psychicznego jednostki.”
Zespół tworzą: Łukasz “Dzvon” Cyndzer (Acid Drinkers) – gitara, wokal, Michał Kaleciński (Flapjack, ex-None) – bas, Maciej Morawski (ex-Veal) – gitara, Bartosz Dudycz (ex-Veal) – perkusja.
Ep-ka miała premierę 1 czerwca. Tego dnia grupa opublikowała też singiel Insanitarium, wraz z wizualizacją procesu powstawania okładki albumu, za którą odpowiada jego lider – Dzvon. Mastering albumu to dzieło Tue Madsena, duńskiego producenta znanego ze współpracy z Meshuggah, Suicide Silence, czy Behemothem.
„Instanitarium” ukazało się w formie fizycznej, w limitowanym nakładzie 200 kopii, którą można nabyć bezpośrednio od zespołu.
Właśnie dziś ukazuje się najnowsza EP-ka Tomasza Bury, „Astera”. Na EP-kę składają się autorskie kompozycje Tomasza, napisane wspólnie z autorką i wokalistką Rouhangeze. Wśród gości znaleźli się także Mark Mondesir (John McLaughlin, Deep Purple, Chris Potter), Laurence Cottle (Eric Clapton, Black Sabbath, Stanley Jordan), Joshua Mckenzie (Keziah Jones, Robert Glasper) i Jamie Murray (Beat Replacement).
Tomasz Bura, mieszkający w Londynie pianista i kompozytor, który zyskał już uznanie na europejskiej scenie, występując m.in. na Ronnie Scott’s, Jazz à Vienne czy London Jazz Festival. Tomasz pojawił się także na tak popularnych platformach, jak BBC, TSF Jazz, Jazz FM czy MTV Brand New.
Pierwszą solową płytę fortepianową „Ritual” wydał w 2015 roku, i praktycznie od razu zyskała ona entuzjastyczne przyjęcie zarówno wśród krytyków, jak i słuchaczy, którzy podkreślali jego umiejętności techniczne i dojrzałość artystyczną. W 2021 roku Tomasz podpisał kontrakt muzyczny z wytwórnią Position Music (LA), specjalizującą się w muzyce filmowej. To dzięki tej współpracy mógł pracować z takimi muzykami jak Guthrie Govan, Mark Mondesir, Etienne Mbappe, Harvey Mason, czy Laurence Cottle.